Když budete pravidelně blogovat, lidé začnou reagovat na to, co píšete. Možná ne hned, ale jak váš blog roste, budete se muset vypořádat s komentáři na vašem blogu. Zejména když píšete o svém pohledu na svět nebo názorech, někteří lidé s vámi nebudou souhlasit. Budete se zkrátka muset vypořádat s ohlasy a názory svých čtenářů. Ale jak?
Jsou komentáře na vašem blogu důležité pro SEO?
Komentáře přidávají obsah vašeho příspěvku na blogu. A Google indexuje veškerý obsah na vašem webu, včetně každého komentáře v každém příspěvku na blogu. Zatím se nevzrušujte, protože Google okamžitě rozpozná komentáře jako pouhé komentáře. Jejich hodnota pro vyhledávač bude mnohem nižší než původní obsah příspěvku na blogu. Reagování na komentáře na vašem blogu tedy nezlepší vaše SEO okamžitě, ale povede k vyšším procentům vracejících se návštěvníků.
Pět typů komentářů
Komentáře lidí na blozích lze rozdělit do pěti typů:
1. Pozitivní zpětná vazba
Za prvé, pozitivní zpětná vazba. Někteří lidé chtějí jen říct, že se jim líbíte vy, vaše společnost nebo váš blogový příspěvek. To je vždy příjemné slyšet. Nezapomeňte na některé z nich odpovědět (i když je to jen rychlé „díky!“) nebo vyjádřit všeobecnou vděčnost v nadcházejícím příspěvku, aby se ten, kdo kompliment cítil, ocenil.
2. Otázky
Druhým typem komentáře jsou otázky, které má vaše publikum poté, co si přečte váš příspěvek. Možná něco zůstalo nejasné nebo něco, co jste napsali, přimělo někoho, aby se vás zeptal na váš příspěvek nebo na vaši značku.
Odpovědět na otázky by nemělo být tak těžké. Pokud je odpověď na otázku krátká (a ve skutečnosti odpověď znáte!), můžete zanechat přímou odpověď. Pokud je na otázku obtížnější odpovědět nebo pokud potřebuje další vysvětlení, můžete se rozhodnout napsat o ní nový příspěvek.
Pokud neznáte odpověď na nějakou otázku, doporučujeme vám, abyste na tento komentář na svém blogu přesto odpověděli. Můžete jednoduše přiznat, že neznáte odpověď, nebo můžete říci, že se do věci ponoříte a vrátíte se s odpovědí později (a nezapomeňte!).
3. Negativní zpětná vazba
Třetím typem komentáře je negativní zpětná vazba. Někdy lidé nesouhlasí s tím, co jste napsali, a někdy jsou lidé nespokojeni s vaším produktem nebo službou. Někdy jsou na to lidé prostě zlí. Takové komentáře se nejhůře zvládají.
Pokud jsou komentáře na vašem blogu opravdu zraňující a neslušné (např. násilné nebo rasistické), doporučil bych vám je úplně smazat. Pojmenování nemá na vašem blogu místo. Komentáře od nespokojených zákazníků nebo čtenářů bych ale nemazal. Nereagování na tyto komentáře nebo jejich smazání by mohlo mít vážný dopad; pokud jsou lidé dostatečně nespokojení, budou si na vás stěžovat jinými kanály a budete vypadat, jako byste cenzurovali jejich obavy. Takže, ať je to jakkoli těžké, měli byste se pokusit odpovědět na jejich komentáře a pokusit se najít zdroj jejich nespokojenosti. Pokud jsou komentátoři nespokojeni s vaším produktem nebo službou, požádejte je, aby se spojili telefonicky nebo e-mailem a vyřešili svůj problém.
Nebojte se nějaké diskuze na svém blogu. Pěkná diskuse, ve které je prostor pro více úhlů pohledu, může být dobrá věc. Dává vám příležitost skutečně ukázat svému publiku svou odbornost a názor na určité téma. Pokud je diskuse zdvořilá a uctivá, přitáhne čtenáře a přiměje je vrátit se na váš blog.
4. Komentáře mimo téma
I když doufejme, že většinou budete dostávat komentáře související s vaším příspěvkem, někdy můžete dostat čtvrtý typ komentáře: mimo téma. Komentáře mimo téma nemusí být nutně komentáře špatné kvality, ale protože se netýkají tématu vašeho příspěvku, může být těžké se s nimi vypořádat.
Pozor, komentáře mimo téma mohou negativně ovlivnit vaše SEO. Představte si, že k vašemu příspěvku někdo zanechá velmi dlouhý komentář, který nemá nic společného s tématem tohoto blogového příspěvku. Vyhledávače, které indexují obsah této stránky, uvidí tento komentář a v důsledku toho mohou mít obtížnější zjistit, o čem stránka je. Pravděpodobně byste měli tento komentář smazat. Nejen kvůli SEO, ale i kvůli vašemu vlastnímu rozumu.
Jak správně reagovat na komentáře mimo téma? Pokud se rozhodnete smazat komentář mimo téma, můžete někoho oslovit a říct: „Hele, řekl jsi tohle a tohle. Mohu na to reagovat, ale ve skutečnosti to nesouvisí s příspěvkem na blogu, takže jsem váš komentář smazal, ale zde je moje reakce.“ Je to přátelská reakce na osobu, která zanechá komentář na vašem blogu, ale také to, že váš blogový příspěvek zůstane nedotčený a k tématu.
5. Spam
A konečně, některé komentáře jsou jen spam. Lidé se snaží oklamat vaše čtenáře, aby klikli na odkaz, často na něco nesouvisejícího, nebo prostě píší nesmysly. Pokud váš spamový filtr tyto komentáře již neodfiltruje, měli byste je smazat a volitelně zablokovat, jakmile je uvidíte. WordPress je standardně dodáván s pluginem Akismet, který je pro tento účel vytvořen.
Vyhraďte si nějaký čas na zpracování komentářů
Odpovídání na otázky a poskytování správných odpovědí v diskusi může zabrat spoustu času. Ujistěte se, že máte čas sledovat komentáře, které obdržíte na svém blogu, a odpovídat na ně. Na komentář nemusíte odpovídat do hodiny, ale nezapomeňte odpovědět do jednoho nebo dvou dnů. To svým čtenářům ukáže, že jste zapojeni a že vám záleží na jejich odpovědích.
Přečtěte si více: Ultimátní průvodce blogováním