Můj život se točí okolo písmenek, slov a textů snad už od té doby, co jsem se naučila smysluplně psát. Ostatně o tom si můžeš poslechnout i zde v tomto rozhovoru s Kristýnou Annou Gladiš. Propsala jsem se až k vlastnímu online podnikání, kdy mi psaní vydělává a to hned několika způsoby. Pár jsem jich pro tebe sepsala v mém novém e-booku zdarma zde.
Stáhni si zdarma e-book „Vydělávej svým blogem, aneb 4 tipy, jak blog monetizovat“
Jak už jsem psala, psaní je můj život i má profese, ale také je to dar. Proto mne má práce tolik baví, protože vím, že se můžeme snadno pomocí psaní stát vypravěči našeho příběhu, který se může snadno stát strhujícím a prodejním příběhem, který nám může pomoci vydělávat.
PŘÍBĚH MŮŽE PRODÁVAT, aneb velká síla STORYTELLINGU
Víte co je to storytelling? Že je to vlastně jistá forma obsahu marketingu, kdy prodáváme příběhem?
Už od dávných dávných časů lidé milovali vyprávění příběhů. Seděli u ohýnku a vyprávěli si s příběhy, které si vymýšlely bavili se tím a trávili tím dlouhé večery. Tak nějak od dětství milujeme příběhy, když nám rodiče četli jako malým, později pak jsme se naučili číst sami a ty příběhy se prostě okolo nás neustále nějakým způsobem drželi, ale vždycky nás upoutaný, ať už příběhy v knižní podobě, příběhy v podobě pohádek, filmů nebo příběhy, které jsme si vykládali s kamarády na hřišti. Zkrátka a dobře příběh nemusí jen zaujmout naše smysly, ale může také zaujmout smysly zákazníka a mnohem lépe tak nabídnout naše služby či produkty, protože příběh opravdu může prodávat a prodávat bude mnohem lépe, než obyčejný strohý popisek daného produktu.
Zamysleli jste se někdy nad tím, proč o Vánocích tolik z nás kupuje coca-colu, že je to vlastně tím, protože zhruba měsíc před Vánoci neustále vidíme před očima příběh v reklamě, většinou je to srdceryvný příběh, který nás vezme za srdce. Pamatuji si tu s tím dědečkem, jak se tam na konci všichni sešli u jednoho stolu.
Strašně krásná reklama a vždycky, když jdu potom v obchodě v době Vánoc a vidím na pultech coca-colu, tak vždycky po ní automaticky sáhnu, nemyslím ani na to, jestli ji potřebuji, jestli na ní mám chuť, zkrátka vzpomenu si na ten Vánoční příběh a tu reklamu, která vypráví příběh, který mě prostě chytne za srdíčko a automaticky tu coca-colu hodím do košíku a jdu.
Úplně stejným způsobem můžete prodávat na svém blogu, na svém YouTube kanále, ve svých podcastech, ale i na svých sociálních sítích. Zkrátka vyměníte obyčejný strohý text prodejních popisků, kdy se viditelně snažíte prodat své služby a produkty za příběh, kterým podpoříte svou značku a skrytě budete prodávat.
Vyprávět příběhy umíme všichni. Nemusí to být dokonalý příběh jako jsou knižní bestsellery například nebo filmový trhák, ale jelikož jsme od mala neustále obklopování příběhy, každý z nás umí takový příběh vyprávět. Každý jsme autorem našeho příběhu a můžeme začít s krátkými příběhy a postupně se vypracovat třeba i na knihu.
Jde o to podat našemu zákazníkovi ty vaše produkty a služby novou formu formu, kterou nečeká, která ho zaujme a která vás odliší od konkurence.
Pohybuji se v online světě už strašně dlouho, ale věřte, že nejvíc jsem nakoupila u lidí, kteří mi začali vykládat příběh, ať už to byl příběh, proč začali podnikat, začali dělat to co dělají nebo proč se rozhodli nabízet zrovna tyhle produkty nebo tuhle službu, co je k tomu vedlo a jak ta daná služba či produkt vznikaly. Mnohem častěji jsem u těchto lidí nakoupila, než u lidí kteří na mě chrlily jednu reklamu za reklamou nebo jejich příspěvky na sítích byly prostě jenom obyčejný prodejní příspěvek, který jsem viděla denně 1000x a v podstatě mě ani nezaujal obsahově ani graficky.
Ale příběh, jakmile jsem se začetla do prvního odstavce, někdy i dvou odstavců, četla jsem dal a bylo mi potom jedno, jak je ten text dlouhý, ani jsem na to nemyslela, zkrátka jsem byla pohlcena příběhem a zajímalo mne, kam mne dostane.
Pak jsem se jenom dál zajímala o toho podnikatele nebo podnikatelku, zjišťovala co nabízí, kdo to je a proč mě tak zaujal ten příběh. A vždy jsem došla k tomu, že je to protože prostě ten člověk je autentický, dostal ze sebe něco svého a to něco svého mi nabídl a ještě mi sdělil, že nabízí něco, co mi může pomoct.
Dvě mouchy jednou ranou!