Je blogování dnes už mrtvé? Rozhovor se spisovatelkou, e-shopařkou a blogerkou Hankou Šormovu

Obsah tohoto článku

1) Ahoj Hani, rovnou se tě zeptám: „Myslíš si, že blogování je dneska vedle boomu soc. sítí už mrtvé?“

Stačí ti odpověď: „Nemyslím.“? (smích) Ale vážně, za dobu 6 let podnikání na volné noze jsem si prošla různorodou škálou „profesí“ a tipni si, co měli společného?

2) Blogování. Když už jsi to nakousla, čím ses živila a čím živíš? A jak do toho zapadá právě psaní blogu?

Po výpovědi na Maltě, kde jsem pracovala jako ajťačka, jsem hledala, jak skloubit cestování a  vydělávání peněz. Tehdy na mě vyskočil článek o copywritingu a protože odmala jsem hodně psala, tak jsem si řekla, že to je něco pro mě. Souběžně s copywritingem jsem si ale všechny naučené informace ověřovala právě na mém starém blogu Na nomádské stezce. Blogování mi tak sloužilo k vypsání se a testování různých marketingových pouček, abych svým klientům mohla dát to nejlepší ze sebe.

Díky copywritingu jsem se dostala k zakázce napsat dětskou knihu pohádek, tím se zrodila Muchlinka. A odtud už to byl jen krůček ke společnému byznysu s partnerem. Krátce po narození prvního syna jsme vydali ven svou značku hraček Hravá cesta (možná budou čtenáři znát jako Tuláčkův svět). Asi nikoho nepřekvapí, že rovněž ke svému e-shopu s hračkami jsem psala tematický blog.

Ale abych to stručně zakončila. Díky covidu, seznámení se v covidovém lockdownu s řadou českých tvůrců, vznikl po narození druhého syna přeprodejní e-shop TAKARO s hračkami. Dneska už tam nejsou jen ryze české značky, ale stále se snažíme o lokálnost tady v Evropě. Plus tam samozřejmě zájemci najdou i naši značku. A jasně, i k TAKARO píšu blog. 😀

3) To zní všechno zajímavě, ale vlastně pořád jsi neřekla, proč ti blogování dává smysl? Copak jsi neměla i sociální sítě ke svým službám/e-shopům.

Tak samozřejmě měla. I ke copywritingu i k e-shopům. Toto nejde za mě ani oddělit. Jen psát články na blog nestačí. Resp. celé tvé podnikání poroste hodně pomalu, když ty sítě vynecháš. Zase bych je tu nechtěla zatracovat. Sociální sítě slouží pro budování tvé komunity, které předkládáš mimo jiné právě i články z blogu a tím u nich posiluješ důvěru v tebe, jakožto experta na danou oblast.

Vraťme se ale k tomu, proč si myslím, že blogování má smysl. Chápu, že si lidé tuto otázku často kladou. Přece jen sestříháš Reels, vypustíš jej na TikTok a už se hrnou srdíčka. Jenže tady je to úskalí. Když se tedy zadaří, krátkodobě tento příspěvek zazáří. Ale co dlouhodobě? Jak je dohledatelný další den, za týden, za rok? Ponese ti zakázky/peníze za dva roky? Asi ne, že?

Naopak blog ti přináší díky SEO možnost opakované návštěvnosti roky. Samozřejmě pokud je článek dobře napsaný (textově, ale i technicky na pozadí). Článek ti může vydělávat i za 10 let. Kdežto kdo si pamatuje tvůj příspěvek na Instagramu před 10 lety? Pravděpodobně ani ty sama!

A to nemluvím o problematice toho, že sociálně sítě ti defakto nepatří.

4) Prosím tě, mohla bys rozvést tu poslední myšlenku?

Sociální sítě jsou platforma třetích stran. Nikdy nevíš, kdy Mark Zuckerberg prodá Facebook někomu jinému. Nebo jej vypne zcela. Ale on vlastně ani nemusí Facebook (vlastně Metu) zrušit, stačí, když pozmění algoritmus zobrazování příspěvků. Vzpomeň si, jak si hned všichni zoufají, že dosahy jdou zase dolů.

Kdežto blog máš na svém hostingu, za který platíš. A věřím, že dokud budeš platit, tak ti nezmizí. Resp. blog se dá zálohovat a když by skončil tvůj poskytovatel hostingu, tak si blog přeneseš k jinému. Je to vlastně tvůj majetek. Tvoje aktivum.

5) Jenže hodně lidí namítá, že dneska už nikdo nečte a tak jsou blogy mrtvé.

Odpovím ti otázkou: „Ty nečteš zprávy na iDnes, Seznamu a dalších portálech? Nejdeš hledat rady, když ti malý onemocní na Google?“

Myslím si, že každý z nás denně konzumuje nějaký psaný text. Nekoukáme jen na videa. Jen si to kolikrát ani neuvědomíme, protože prolítneme vše očima, jedeme jen po význačných bodech článku a neustále jsme bombardování jiným obsahem.

A samozřejmě taky všichni nečteme stejné blogy. Je důležité vědět, pro koho píšu, na co ten dotyčný slyší, co asi bude právě na tom Google vyhledávat a na základě toho servírovat články na vlastním blogu. Do toho „zamíchat SEO guláš“, aby se pak ten tvůj článek ve vyhledávači dostal co nejvýše. Tím se k tobě někdo proklikne a stráví nad tvým obsahem určitý čas. Google si tak vyhodnotí, že tvůj web je relevantní, zajímavý a ohodnotí tě. Podle hodnocení tě pak buď posouvá směrem nahoru, anebo padáš dolů…

6) Ale to je hromady práce za jedním článkem.

Ano, to s tebou souhlasím. Proto si taky myslím, že kolikrát o „mrtvých blozích“ mluví influenceři/podnikatelé, kterým se nechce investovat čas do něčeho dlouhodobého. Nebo mají dost peněz na reklamy.

Nebudu lhát, napsat virální článek je náročné a nepovede se ti to x krát do roka. Takže ve výsledku bude spíš platit, že píšeš článek, pak jej optimalizuješ, následně promuješ a trvá (rok, dva), než si tu návštěvnost přivede organicky.

Navíc je potřeba i u toho blogování trochu sledovat trendy, pokud tedy blog nemáš jenom jako koníček.

7) Jaké trendy máš na mysli?

Jednak ty technické. Že prostě nenapíšeš článek, ale trochu si s ním hraješ – formátuješ, prokládat obrázky či infoboxy, bannery na stažení něčeho. Ale třeba i to, jak svůj obsah podáváš ven publiku.  Hodně obsahových portálů (a teď tím myslím i podcastery) přešlo na formu premium účtů, či účtů na platformách herohero, apod. Mají to jako součást monetizace blogu. Ale zároveň budují své nejvěrnější část fanoušků.

I my na TAKARO máme něco jako Prémiovou sekci pro rodiče, akorát zadarmo. Za registraci se rodičům otevře hodnotnější obsah na blogu (který vzniká například s odborníky) a PDF materiály pro jejich děti ke stažení.

Dáváš tedy lidem, kteří tě sledují, nějaký pocit výhod skrze blog. Cítí se být součástí tvé komunity, cítí se být opečovávaní. Budou tě mít rádi a sami se začnou vracet.

Ale aby nedošlo k mýlce. Ne na všech portálech platí, že prémiový obsah (ten placený) je hodnotnější. Kolikrát tam člověk najde clickbaitové natahovací články, na které lidi slyší (různo katastrofy a tragédie). Bohužel to už je strategie každého blogera, jak to pojme.

8) Shrňme si to na závěr. Vyjmenuješ bodově, proč tedy má smysl blogovat i v 21. století?

Blog ti:

  • přivádí klienty, pokud nabízíš služby/produkty,
  • přináší renomé, že jsi expert v tom, co děláš (je to něco jako další reference). Toto renomé může být právě i pro e-shop (na to se mnohdy mezi e-shopaři zapomíná),
  • generuje polopasivní příjem (například skrze automatizované digitální produkty, affiliate marketing, hostované odkazy a další).
  • nezastarává jako soc. sítě. Článek je tu napořád, dokud jej ty nesmažeš,
  • buduje komunitu (třeba skrz premium obsah, sběr kontaktů do tvé emailingové databáze),
  • přivádí organickou návštěvnost (šetříš tak peníze za reklamu).

Navíc blog je dobře měřitelný skrze službu Google Analytics a vlastníš jej ty. Ale ano, blogování stojí čas.

Doporučený obsah:

Ahoj, já jsem Viktorie tiw

Jsem kreativní blogerka a zakladatelka online projektu Ženy v online světě. Jsem hrdou maminkou malého skřítka a také milovnicí fantasy knih a seriálů. Potěší mne balíček gumítků a procházka v přírodě nebo pokec s kamarádkou. A co tebe?

Nezapomeň si stáhnout

Aktuální vydání e-magazínu ONLINE. Příběhy, které inspirují. 

Rubriky

O autorce:

Viktorie Tiw

Viktorie Tiw

Jsem Viktorie Tiw, váš průvodce světem blogování, který vaše podnikání posune zase o krok dál.

Bonusový balíček pro rozvoj vašeho digitálního byznysu

Pokud máte nějaké dotazy týkající se blogování nebo monetizace, zanechte je prosím v komentářích níže nebo v naší masterclass skupině, odpovím na ně Vaše Viky.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *