Chci být e-shopař(ka): Kde začít a jak se z toho nezbláznit

Obsah tohoto článku

Máte blog a  zvažujete jako monetizaci k němu přidat prodej výrobků (vlastních, či od dodavatelů), tj. založit si e-shop? Oč snadněji se to řekne, o to obtížnější je pak samotná realizace. A to teď nemluvíme o budování značky či marketingu, abychom na e-shop přiváděli nakupující. Pojďme se v tomto článku podívat čistě na to, na co myslet před založením e-shopu a kde jej případně založit.

Výběr e-shopové platformy

Na trhu existují v zásadě 3 cesty, kterými se při zakládání e-shopu můžete vydat:

  1. Máte blog na WordPressu, tak přidáte plugin Woocomerce
  2. Sáhnete po tzv. krabicovém (hostovaném) řešení e-shopu
  3. Necháte si e-shop vyrobit na míru

Bokem stojí ještě 4. varianta – využít pluginu Simpleshop, který snadno napojíte na blog ve WordPressu, ale i jiném blogovém řešení. Proč ho dávám bokem? Protože je to vhodné řešení pro prodej pouze digitálních produktů, které chcete automatizovaně e-mailem zasílat nakupujícím. Dále se budeme věnovat jen prodeji fyzického zboží.

Nelze říci, že jedno řešení je lepší jak jiné. Vždy záleží na okolnostech (finančních, trendy doby) a především na tom, kam své e-shopaření chcete směřovat. Než začnete zběsile platit za jednu ze tří zmíněných variant, měli byste si zodpovědět následující otázky:

  • Chcete jednou s e-shopem zamířit i na zahraniční trh?
  • Plánujete i digitální produkty k fyzickým?
  • Jakými dopravci chcete své zboží prodávat?
  • Budete mít možnost placení kartou?
  • Rádi byste měli slevy typu 2+1, 3+1 zdarma? Či jiné věrnostní (loyalty) programy?
  • Chcete mít možnost si spravovat vše na pozadí sami? Tj. intuitivní prostředí, kde potřebujete maximálně základní znalost HTML/CSS? (Nebo budete mít správce?)
  • Chcete mít možnost sami zasahovat do grafického vzhledu e-shopu? Anebo se spokojíte s nějakou ze základních šablon?

Asi je zřejmé, že řešení na míru vyhoví naprosto všem vašim (náročným) požadavkům, ale bude to drahá investice na začátku (klidně v řádu desítek až stovek tisíc) a většinu velkých změn budete doplácet, či potřebovat pomoc supportu/správce systému. Jste tak trochu závislými na vašem poskytovateli e-shopu. Ale velké firmy tohoto využívají.

Woocomerce dává jistou volnost, ale je tu jedno úskalí, o němž mnoho začínajících e-shopařů neví. Jednak bezpečnost (aby vám e-shop někdo nehacknul) a druhak rychlost, resp. optimalizace. Pokud plugin nenastavuje zkušený programátor, může se vám stát, že vám e-shop zastarává (resp. pluginy), je pomalý, nemá dobře nastavené SEO. Za sebe radím vždy při nasazování Woocomerce hledět na reference a zkušenosti toho člověka, který vám s tím bude pomáhat. Já sama (ač vystudovaná ajťačka) bych se do toho bez někoho nepustila.

Krabicové řešení e-shopu vám dodá relativně levný základ, který dovede nastavit i laik, jenž je lehce zdatný v technikáliích. Nepočítejte ale s graficky vymazleným e-shopem a některá řešení mají limity (viz dále). A mějte na paměti:

„Nejlevnější neznamená nejlepší s výhledem do budoucna.“

Vysvětlím hned na našem příkladu. Máme vlastní značku hraček Hravá cesta a přeprodejní e-shop TAKARO, kde se vybíráme udržitelné smysluplné lokální hračky. Začínali jsme na Shoptetu (krabicové řešení). Po roce jsme ale zjistili, že systém neumí řadu věcí, co bychom rádi měli (inu, nezodpověděli jsme si všechny výše zmíněné otázky). Přešli jsme na pokročilejší krabicové řešení Bizbox, kde se nám věnují více individuálně. Bohužel přechod z e-shopu na e-shop stál peníze a taky náš čas. Nejlevnější výběr na začátku tedy pro nás nebylo ušetřením.

Výběr krabicového řešení

Závěrem se budu věnovat krabicovým řešením, kam zamíří cca 80 % začínajících e-shopařů. Je to dáno cenou a především tím, že na krabicovém řešením za pár korun si ozkoušíte, zda má váš podnikatelský plán vůbec smysl rozjíždět ve větším.

Na trhu existuje celá řada těchto krabicových řešení. Nejznámější je asi Shoptet, který má na FB největší podpůrnou komunitu. Tam se kolikrát zdarma doptáte na řešení vašeho problému, nebo najdete odborníka (reklamy, SEO, affiliate marketing, grafiku, atd.). Je dobré vědět, že Shoptet funguje na principu doplňků. Vy koupíte základ, a pokud chcete něco pokročilejšího (automatizovaného), dokupujete doplňky. Například napojení platební brány, skladové hospodářství, na zasílání digitálních produktů, pokročilejší SEO, cizí měna a další. Tyto doplňky ale programují tzv. třetí strany, nejsou interní od programátorů Shoptetu. Mně toto osobně začalo vadit.

Kvůli ceně lidé rádi sahají po eshop-rychle. Vyjde vás levněji jak Shoptet. Nemá tak velkou komunitu, ale zase v základní ceně nepotřebujete dokupovat doplňky. Nevýhodou je například to, že eshop-rychle nepočítá s expanzí do ciziny (neuděláte další měny, překlady a další).

Dále existují Fastcentrik či Upgates. Pro zahraničí pak Shopify, někteří využívají i na české prostředí. Nemám s nimi zkušenosti, tedy nechci radit. Doporučuji se na Facebooku přidat do nějaké podnikatelské skupiny a na recenze se doptat tam.

Proč jsme ze Shoptetu přešli na Bizbox

Začínali jsme na Shoptetu. Dokonce hned se 2 e-shopy. Platili si tarif Basic a Profi. Nicméně my s e-shopem máme velké plány a časem nám začalo vadit, že:

  • Shoptet neumožňuje slevy 2+1, 3+1,…
  • Tehdy (dva roky zpět) neuměl Shoptet práci s digitálními produkty (například posílat PDF bojovky po zaplacení lidem automatizovaně).
  • Neměl pro nás ideální věrnostní program. Chtěli jsme mít tzv. premium sekce (obsahu i PDF materiálů), které nabízíme zdarma registrovaným na našem e-shopu.
  • Chtěli jsme lidem zasílat dárečky pro děti a slevy k narozeninám (a to dokonce ke konkrétním, že víme, že dítě má rok, dva, atd.).
  • Plánujeme do budoucnosti expandovat do zahraničí. Bizbox má překlady a každý další e-shop je v ceně tarifu (u Shoptetu si ho znovu zaplatíte).
  • Na Shoptetu si musíte velkoobchod (přeprodej vašeho zboží dál) koupit jako doplněk.
  • Shoptet nemá affiliate marketing, který jsme jako přivýdělek chtěli nabízet maminkám na RD a dalším blogerkám.

Toto vše nám Bizbox umožnil. Co neměl v základním balíčku služeb, tak u nich poptáte, oni nacení a vy se rozhodnete, zda to chcete.

Samozřejmě je potřeba říci i B. U Bizboxu není rozhraní na první pohled tak intuitivní, je dobré mít už nějaké zkušenosti, nebo se nechat zaškolit. Dostanete se defakto ke kódům (nejen HTML/CSS), což někoho může vyděsit, něco si třeba odmaže, apod. Bizbox nemá zatím žádnou FB skupinu/komunitu, kde byste si radili s jinými e-shopaři. Má ale dobře fungující support.

Pár slov závěrem

Než založíte e-shop, tak dobře zvažte, zda máte na tuto podnikatelskou aktivitu dost sil. Do roka e-shopaření vzdá 90 % lidí. Ono je totiž velice snadné něco za pár večerů naklikat, ale udržet to v chodu už je o něčem jiném. Buď vás to stojí hodně času, anebo peněz (reklamy, delegování). Ze začátku do e-shopu jen investujete, zejména kvůli skladu a marketingu. Takže to není přivýdělek. A to klidně rok, dva, tři… Samozřejmě záleží na oblasti, ve které chcete prodej rozjet, zda se jedná o přeprodej, anebo máte svou vlastní značku něčeho.

Z vlastních zkušeností moc nedoporučuji rozjíždět e-shop při malých dětech na rodičovské dovolené. Důvody i s výpočty jsem sepsala na základě vlastních zkušeností v tomto obsáhlém článku.

Nezapomeňte si zodpovědět otázky, co vše od e-shopu chcete a co budete chtít třeba za 5 let.

Pokud i přesto to chcete zkusit, radím vybrat krabicové řešení. Shoptet má do 10 produktů zdarma tarif. Poté, co si to vyzkoušíte (anebo už si ze dříve věříte a máte komunitu), sáhněte po pokročilejších krabicích či řešeních na míru. V případě Woocomerce pluginu mějte k ruce někoho zkušeného a nechte si vysvětlit, jak jednotlivé moduly aktualizovat a kde se dělá zabezpečení webu.

Přeji hodně spokojených zákazníků!

Medailonek:

Hanka Šormová je maminka několika prcků, autorka dětských knížek a spolumajitelka lokálního hračkářství TAKARO. Když zrovna neběhá kolem dětí, ráda něco kreativního tvoří. Ať už vlastní produkty, PDF materiály, tak třeba plán na soc. sítě či článek na blog.

www.takaro.cz

Celý příběh Hanky najdeš v prvním říjnovém vydání e-magazínu ONLINE zde, který je ke stažení zdarma.

Doporučený obsah:

Ahoj, já jsem Viktorie tiw

Jsem kreativní blogerka a zakladatelka online projektu Ženy v online světě. Jsem hrdou maminkou malého skřítka a také milovnicí fantasy knih a seriálů. Potěší mne balíček gumítků a procházka v přírodě nebo pokec s kamarádkou. A co tebe?

Nezapomeň si stáhnout

Aktuální vydání e-magazínu ONLINE. Příběhy, které inspirují. 

Rubriky

O autorce:

Viktorie Tiw

Viktorie Tiw

Jsem Viktorie Tiw, váš průvodce světem blogování, který vaše podnikání posune zase o krok dál.

Bonusový balíček pro rozvoj vašeho digitálního byznysu

Pokud máte nějaké dotazy týkající se blogování nebo monetizace, zanechte je prosím v komentářích níže nebo v naší masterclass skupině, odpovím na ně Vaše Viky.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *