Co je „Case management“, aneb průvodcovství péčí o seniory

Blogujeme s Viktorií Tiw

Obsah tohoto článku

Přestože mám jen dva roky do důchodu, rozhodla jsem se začít podnikat v oblasti sociálního poradenství. 

A ne v ledajakém! 

Rozhodla jsem se vytvořit VIP poradenství pro rodiny, kde se jejich blízkému seniorovi stala nepříznivá událost, rodina si neví rady, jak pomoci, a nebo je velmi pracovně zaneprázdněna. 

Stala jsem se průvodkyní péče o seniory 

Rozhodla jsem se být 

Průvodce péčí o seniory 

a jako nástroj pro pomáhání jsem si vybrala 

Case management

Jsem diplomovaná sociální pracovnice s dlouholetou odbornou praxí v mnoha oblastech sociálních služeb. V zaměstnaneckém poměru jsem od doby, co moje děti nabyly určité samostatnosti, která mi umožila vrátit se do práce až do teď.

Nyní jsem už žena v letech, a myslím si, že jsem expertem ve své profesi. 

Jsem expertem ve své profesi

Tudíž i expert na vyhledaváni pomoci a péče. Výborně se orientuji v nabidce služeb pro seniory v ČR. Rozumim jazyku úředníků a orientuji se v postupech při podávání žádostí o služby a příspěvky na úřadech. Rozumim systému sociálnich služeb u nás a mím rozlišit důležité informace od nepodstatných.

Například: 

Máte doma seniora, který už ztráci schopnost se o sebe postarat, případně se mu stala nepříznivá událost, úraz a pod.? 

Provedu vás tímto problémem a ušetřím vám čas a nervy.

Budu vaší Průvodkyní v péči pro vašeho seniora v rodině.

Co mne vedlo k nápadu na změnu způsobu poskytování pomoci těsně před důchodem?

Mému rozhodnutí předcházelo složité období, složité pro nás všechny, které vedlo k zamyšlení o smysluplnosti našich životů nejen mne, ale určitě i mnoho jiných. 

Moje práce nebyla jednoduchá, střídaly se dny na home ofice i v práci, neboť péče o naše seniory v penzionu musela pokračovat za každé situace.

Mnoho z nás si určitě bude pamatovat ten divný pocit strachu, který ve společnosti panoval a nevyhýbal se ani mně. Uvědomila jsem si, že musím začít pečovat o svoji duši, aby tělo fungovalo.

V té době jsem začala vyhledávat na sociálních sítích informace a skupiny, které se tématu duševního zdraví věnují a absolvovala jsem různé kurzy a přednášky.

A objevila jsem meditace! Začala jsem pravidelně meditovat a pečovat sama o sebe, abych mohla dál pomáhat druhým v práci i v rodině. 

Moc mi pomohl podnikatelský Kongres pro ženy Lucie Harnošové, který probíhal online letos v březnu, kdy jsem zrovna ležela doma s cov*dem. Při sledování přednášek jsem se rozhodla postupně se připravit na samostatné podnikání a dospěla jsem i k rozhodnutí sledovat skupiny podnikatelské. Nasávám informace a zase se znovu učím. Učím se podnikat.

Case management – téma dnešního mého článku,  je moderní nástroj pomáhání v sociálních službách a je velmi účinný.

Jak jej popsat?

Počátky metody Case managementu sahají do 70. let 20. století v USA. Následně se rozšiřoval do dalších zemí, a v nich se dále rozvíjel a profesionalizoval. Dnes je Case management respektovanou součástí sociálních politik států. Pro mnohé určitě neznámý pojem, v mnoha zemích ale běžně využívaný jako skvělý nástroj v pomáhání rodinám při nepříznivé události.

Co to je?

Je to tvorba fungujících podpůrných sítí pomoci, podpora zaneprázdněné rodiny a podpora pro pečující, kdy se nastaví služby potřebnému seniorovi na míru, aby byly efektivni a prospěšné. Je to jedna z profesionálních metod sociální práce.

Skládá se z několika fází, a takto jsem si je rozfázovala já pro svoje podnikání:

  • Mapování a zhodnocení situace 
    • a návrh možného postupu, domluva s rodinou a následné vyhledávání služeb a péče, pomoc s jejich nastavením, informace rodiny o možných příspěvcích, nabídnutí pomoci s žádostmi a formuláři a zastupování na úřadech a jednáních se subjekty.
  • Průběžné hodnocení služeb 
    • po čase, cca za měsíc, případně na přání zhodnocení služeb nastavených jiným subjektem, úprava nastavených služeb v případě potřeby či změny situace, průběžné sledování procesů podaných žádostí, intervence na úřadech, podpora rodiny – vyhledávání podpory pro pečující.
  • Závěrečné vyhodnocení služeb
    • reakce na možnou změnu situace v rodině či ve službách, vyhodnocení efektivity a hospodaření s časem a financemi.

Tato metoda je velmi účinná a v našich službách probíhá sporadicky a roztříštěně.  Nejvíce je využívaná v terénních pečovatelských službách. Je to komplexní péče pomoci od začátku případu až do konce, nastavení prospěšné pomoci a péče. 

V kostce:

Skvělý sociální nástroj, to vše v úzké spolupráci s rodinou – rodina, zaneprázdněná rodina, je můj ideální klient! 

V džungli naší sociální péče a služeb mohu být vaším potřebným a užitečným průvodcem!

Průvodcovství nepříznivou situací seniorů v rodině – Nejste v tom sami!

To je cílem mého podnikání – spokojený senior, spokojená rodina.

zuzkav@pruvodcepecioseniory.cz

www.pruvodcepecioseniory.cz

Doporučený obsah:

viktorie-tiw-blogerka

Ahoj, já jsem Viktorie tiw

Jsem blogerka a zakladatelka online projektu Ženy v online světě. Jsem hrdou maminkou malého skřítka a také milovnicí fantasy knih a seriálů. Potěší mne balíček gumítků a procházka v přírodě nebo pokec s kamarádkou. A co tebe?

Nezapomeň si stáhnout

Aktuální vydání e-magazínu ONLINE. Příběhy, které inspirují. 

Rubriky

Stáhni si e-booky zdarma

O autorce:

Viktorie Tiw

Viktorie Tiw

Jsem Viktorie Tiw, váš průvodce světem blogování, který vaše podnikání posune zase o krok dál.

Bonusový balíček pro rozvoj vašeho digitálního byznysu

Pokud máte nějaké dotazy týkající se blogování nebo monetizace, zanechte je prosím v komentářích níže nebo v naší masterclass skupině, odpovím na ně Vaše Viky.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *