SEO vychází z anglické zkratky Search Engine Optimization, v češtině bychom to přeložili jako optimalizace pro webové vyhledávače. Většina majitelů online magazínů, firemních webů nebo blogů si myslí, že je SEO velmi těžké, opak je však pravdou. Jestli zvládnete základy a pochopíte o co v SEO jde, přijdete tomu velmi rychle na kloub.
Díky SEO se můžete snadno a rychle dostat do popředí všech vyhledávačů.
SEO a obsahový marketing
Propojuji SEO a obsahový marketing tak, že se zaměřuji na klíčová slova relevantní pro cílovou skupinu a začleňuji je do nadpisů, meta popisků a obsahu. Vždy se snažím poskytovat hodnotný a čtivý obsah, aby optimalizace pro vyhledávače neovlivnila kvalitu. Současně buduji autoritu prostřednictvím kvalitních odkazů a sdílení obsahu na sociálních sítích. To vše vytváří integrovaný přístup, kde SEO podporuje celkovou strategii obsahového marketingu.
Základem je umět správně využít daná klíčová slova, které obsahuje vaše stránka a využít je pro optimalizaci webu. Tím se vám může také velmi snadno zvýšit návštěvnost vašich stránek, když se zobrazíte, po zadání klíčového slova návštěvníkem, mezi prvními.
Linkbuilding, tedy budování zpětných odkazů
Další z důležitých součástí SEO je budování zpětných odkazů vaší stránky. Tyto zpětné odkazy jsou velmi důležité. Můžete je získat dvěma způsoby buď zdarma nebo za ně zaplatit.
Zpětné odkazy hrají stále důležitou roli při rozhodování o umístění vašeho webu ve výsledcích vyhledávání. Pokud o vás mluví na všech webech a odkazují jejich návštěvníky k vám, jste na dobré cestě k úspěchu. – zdroj e-book Co se změnilo ve vyhledávání? – Včeliště.cz
Získat zpětné odkazy ZDARMA můžete:
- Prolinkováním vašeho webu. (Pokud na sebe budou jednotlivé stránky odkazovat, můžete tak získat jednoduše interní odkazy.)
- Účastnit se diskuzních fór.
- Psát komentáře na stránkách s podobným tématem.
- Přispívat do zpravodajských magazínů.
- Publikovat váš článek na blogu se stejným či velmi podobným zaměřením.
Placené odkazy jsou poslední možností.
Za odkazy zaplatíte od 150 Kč do řádů tisíců. Podle toho, jak velký je daný web a jakou má návštěvnost. Samozřejmě je třeba se dívat také na kvalitu daného webu, protože pokud si zaplatíte zpětné odkazy na webu, který není kvalitní a určitě nemá ani 300 návštěvníků za týden pak je takový zpětný odkaz k ničemu.
zdroj e-book Co se změnilo ve vyhledávání? – Včeliště.czSeznam stejně jako Google dokáže dnes lépe než před několika lety posoudit, jaký odkaz je koupený a jaký byl získán přirozenou cestou.
Je na vás, jakou možnost si vyberete a čemu dáte přednost. Jsou tu také možnosti výměny odkazů ze stejně zaměřených webů. Takových poptávek na výměnu odkazů je na internetu spousta, tak se po nich zkuste podívat. Třeba zde najdete to, co právě hledáte.
Jak získat dobré pozice ve vyhledávačích
Každý majitel webu se chce dostat e svou stránkou na ty nejlepší pozice ve vyhledávačích. Ty nejlepší pozice můžete získat právě díky SEO, ovšem i kvalitním webem, který návštěvníky zaujme a předá jim cenné informace, kvůli kterým se rozhodli navštívit váš web.
zdroj e-book 15 prvních SEO kroků při tvorbě nové stránky – Včeliště.czStruktura webu je jedním z důležitých faktorů on-page optimalizace vaší stránky pro vyhledávače.
Několik tipů, jak získat dobré pozice ve vyhledávačích:
- Kromě analýzy klíčových slov a budování zpětných odkazů se zkuste zaměřit také na kvalitu vašeho webu.
- Doplňte chybějící stránky, přepište články do lepší kvality.
- Podpořte své texty kvalitními obrázky z dostupných fotobank nebo vlastních zdrojů.
- Prolinkujte web, aby návštěvníka dostal vždy tam, kam potřebujete.
- Doplňte meta popisky, a hlavně si zkontrolujte všechny své texty.
Váš web může být překrásný, ale hrubky, špatná interpunkce nebo nevzhledné formátování textů čtenáře odradí hned na začátku. Opustí vaše stránky a už se k nim nevrátí. Vy tak můžete přijít o potencionálního zákazníka, jen kvůli špatným textům. Proto pokud si na tvorbu textů netroufáte, napište nějakému copywriterovi a poptejte se u něj, za kolik vám otextuje vaše stránky. Díky copywritingu můžete mít kvalitní texty na váš kvalitní web a získat tak více návštěvníků, a tedy i více potenciálních zákazníků.
Hlavně nezapomeňte na správnou strukturu webu. Protože jen díky ní se návštěvník na vašich stránkách neztratí a snadno najde to, co hledá.
Struktura stránky by měla vyplynout z analýzy klíčových slov. Měla by být vhodným kompromisem mezi uživatelskou přehledností a optimalizací pro vyhledávače.
zdroj e-book 15 prvních SEO kroků při tvorbě nové stránky – Včeliště.cz
Správná struktura webu vypadá následovně:
- Je přehledná. Návštěvník se musí během pár minut dokázat zorientovat na stránce.
- Je jednoduchá. Složitá struktura webu návštěvníky pouze mate. Ve většině případů to pak končí tím, že z vašich stránek odejdou.
- Má jasný cíl. Z hlediska SEO by měla obsahovat určitá klíčová slova a plnit cíl webu.
- Stane se kompromisem mezi SEO a použitelností webu pro uživatele.
- Jasná navigace mezi úrovněmi struktury webu je také velice důležitá. Návštěvníci by se měli snadno dostat do nadřazené kategorie či na hlavní stránku webu.
Vyzpovídala jsem na téma SEO také pár odborníků a zeptala se jich na pár otázek ohledně SEO a zde jsou jejich odpovědi…
Jakým způsobem provádíte výzkum klíčových slov a jak je integrujete do obsahu?
Používám nástroj Collabim a vždy začínám analýzu průzkumem toho, jak je to na daném webu teď. Na jaké výrazy se ve vyhledávačích zobrazuje. Potom připravím velký okruh klíčových slov, které na webu ještě nejsou a mohly by být. Využívám k tomu konkurenční weby, analýzy v Collabimu a umělou inteligenci.
Co se týče integrace, začínám vylepšením stránek, které se již dobře zobrazují. Tam lze udělat velký efekt s malým úsilím. Základním pravidlem integrace klíčových slov je uživatelská přívětivost. Nejde o nacpání co nejvíce klíčových slov do textu, ale být tou nejlepší odpovědí na danou otázku, kterou uživatel do Google napíše.
Jak optimalizujete obsah pro různé fáze nákupního procesu?
Myšlenkový proces, který k nákupnímu procesu používám je framework S (see) T (think) D (do) C (care). A obsah tvořím tak, aby byl přesně na míru ideálnímu klientovi v dané fázi. SEO hlavně využijeme ve fázích think a do, kdy vytváříme články pro potenciální klienty a potom optimalizujeme prodejní a produktové stránky.
Jaký software nebo nástroje používáte k monitorování a analýze výsledků SEO kampaní?
Používám Collabim, ve kterém vidím, jak se na jednotlivé klíčové výrazy posouváme ve výsledcích vyhledávání. Dále sleduji přes jaké vyhledávací výrazy se lidé dostali ke mně na web přes Google search console (Video co sledovat v GSC – https://youtu.be/tc7HibLpNIY) a objem návštěvnosti sleduji (a porovnávám s dalšími zdroji) v Google Analytics.
Lucie Dědková – byznys mentorka & strategická markeťačka. Freelancery učím, jak dělat svůj marketing funkčně, efektivně a neutavit se u toho. A firmám dělám marketing strategicky – začneme věcmi, které s malým efektem udělají velký výsledek. A SEO v tomto záměru může být velkým pomocníkem.
Jaké prvky UX považujete za důležité pro konverze a jak s nimi pracujete?
Prvků, které jsou důležité pro konverze je spousta. Jen v základní analýze mám přes 160 bodů, které musí váš web splňovat. Dám vám ale k dispozici 6 základních aspektů webu, z nichž každý je stejně důležitý a jeden bez druhého nemohou fungovat.
- Použitelnost: Víte, jak jednoduše dokáže váš zákazník projít vaše stránky? Nezatoulá se někde? Ví, kam kliknout a dostane se snadno k cíli? První věc, kterou byste měli řešit.
- Užitečnost: Každý web musí mít svůj cíl a smysl. Bez něj nemá cenu web stavět. Proto i vy musíte zákazníkovi splnit důvod, proč k vám přišel.
- Přitažlivost: Na zanedbaných stránkách nikdo nic nekoupí. Proto je potřeba myslet i na to, aby stránky byly vizuálně hezké a vyvolávaly emoce.
- Nalezitelnost: Tento bod není asi třeba příliš vysvětlovat. Ale musíte být nalezitelní. Ať už se jedná o vyhledavače, reklamu nebo šíření mezi lidmi.
- Přístupnost: Mezi námi se nacházejí i uživatelé, kteří jsou handicapovaní. A nejsou to jen lidé úplně bez zraku. Ono stačí i obyčejná malá vada zraku. Když použijete malou kontrast písma a pozadí a zkombinujete ji s jedoucím MHD a sluníčkem, koledujete si o nečitelnost.
- Důvěryhodnost: Texty, fotky, vizuál a všecho ostatní musí být pravdivé a profesionální.
Má to jednu výhodu. Většinu věcí zjistíte obyčejným testováním. Chce to, najít si pár lidí, posadit si je k počítači a ptát se. A když položíte ty správné otázky, dokážete odhalit až 80 % chyb. A to se vyplatí. Co říkáte?
Bc. Michaela Hakenová – konzultantka a copywriterka pro weby a e-shopy. Postarám se o to, aby váš web/e-shop byl přehledný, jednoduchý a důvěryhodný. Na kterém se váš zákazník dozví tolik informací, kolik potřebuje pro své rozhodnutí. Nikde nezabloudí a ví, kam kliknout. www.hakenovamichaela.cz
Několik slov závěrem
Nezapomeňte se při tvorbě webových stránek hlavně bavit. Práce na webu a správném nastavení SEO by měla být zábava. Z počátku se tato práce může zdát být velice těžká a složitá, ale časem si jednotlivé úkony osvojíte a práce vám půjde od ruky. Žádný učený z nebe nespadl. Nenechte se proto zaleknout prvním či druhým neúspěchem. Jednou se vám to určitě podaří na 100 % a do té doby zkoušejte, objevujte a bavte se!
Nenechte se zaleknout prvním či druhým neúspěchem. Žádný učený z nebe nespadl.
Tipy na vhodné publikace ke studiu
Článek vám nestačil a chcete se dozvědět mnohem víc? Toužíte po větší dávce informací? Pak si přečtěte následující publikace odborníků.
Tištěné publikace:
- DOVER, Danny a Erik DAFFORN. SEO: optimalizace pro vyhledávače profesionálně. Brno: Zoner Press, 2012. Encyklopedie webdesignera. ISBN 978-80-7413-172-1.
- PROCHÁZKA, David. SEO: cesta k propagaci vlastního webu. Praha: Grada, 2012. Průvodce (Grada). ISBN 978-80-247-4222-9.
- DOMES, Martin. SEO: jednoduše. Brno: Computer Press, 2011. Naučte se za víkend (Computer Press). ISBN 978-80-251-3456-6.
- KUBÍČEK, Michal a Jan LINHART. 333 tipů a triků pro SEO: [sbírka nejlepších technik optimalizace webů pro vyhledávače]. Brno: Computer Press, 2010. ISBN 978-80-251-2468-0.
- KUBÍČEK, Michal. Velký průvodce SEO: jak dosáhnout nejlepších pozic ve vyhledávačích. Brno: Computer Press, 2008. ISBN 978-80-251-2195-5.
- GRAPPONE, Jennifer a Gradiva COUZIN. SEO: Search Engine Optimization : ovládněte SEO a získejte výhodu před konkurencí : optimalizujte své webové stránky pro vyhledávací servery přiveďte na své stránky zákazníky dříve, než to udělá konkurence. Brno: Zoner Press, 2007. Encyklopedie webdesignera. ISBN 978-80-86815-85-5.
- SIROVICH, Jaimie a Cristian DARIE. SEO v PHP: programujeme profesionálně. Brno: Computer Press, 2008. Programmer to programmer. ISBN 978-80-251-2083-5.
- SMIČKA, Radim. Optimalizace pro vyhledávače – SEO: jak zvýšit návštěvnost webu. Dubany: Jaroslava Smičková, 2004. ISBN 80-239-2961-5.
E-booky:
- 15 prvních SEO kroků při tvorbě nové stránky – Včeliště.cz
- Google: Začínáme s optimalizací pro vyhledávače
- 8 tipů pro lepší pozici ve vyhledávači – Václav Krajňák
- Co se změnilo ve vyhledávání? – Včeliště.cz